Wij zijn een Kanjerschool. Dit betekent dat we allemaal dagelijks de kanjertaal gebruiken en wekelijks in alle groepen Kanjertraining geven. Met Kanjertraining leren kinderen om op een prettige manier met elkaar om te gaan en voor zichzelf op te komen. Door Kanjertraining leren de kinderen zichzelf en de ander beter kennen en waarderen.

Kanjertraining gaat uit van vertrouwen en wederzijds respect. De petten van de methode staan voor verschillende manieren waarop je je kunt gedragen. Kinderen zijn niet het gedrag van de pet, maar de petten staan voor de keuzes die de kinderen kunnen maken. Een pet kan je afzetten, je kunt voor ander gedrag kiezen. Wij leren kinderen met Kanjertraining hoe je dat kunt doen en hoe je elkaar daarbij kunt helpen.

De petten van Kanjertraining:

• Witte pet/tijger. De tijger is een kanjer. Hij/zij is tevreden met zichzelf, komt voor zichzelf op en voor anderen. Maar weet ook wanneer het tijd is om weg te lopen uit een situatie.
  • Rode pet/aap. Neemt niemand serieus ook zichzelf niet, hij/zij lacht overal om. Hij/zij versterkt hierdoor het gedrag van de pestvogel.
  • Gele pet/konijn. Komt niet voor zichzelf op of voor anderen. Loopt liever snel bang weg.
  • Zwarte pet/pestvogel. Vindt zichzelf geweldig en anderen helemaal niks en laat dat aan andere kinderen voelen. Hij/zij pest andere kinderen.

We leren kinderen om geen aandacht (“benzine”) te geven aan vervelend gedrag. Dit helpt een kind om met dit gedrag te stoppen.

Wanneer u meer wilt lezen over de aanpak van de Kanjertraining kunt u een kijkje nemen op de website www.kanjertraining.nl.